Merida Big.Trail 600 teszt

Vizdák János írása a Trailhead.hu-n.
 
A Merida Big.Trail 600-as egy durva terepre szánt merev bicaj, aluvázzal, de elől a trail bringákra jellemző 140mm rugóúttal rendelkezik, valamint a felhasználási terület igényeinek megfelelően erősebb, merevebb alkatrészekkel van szerelve, mint egy XC bringa. És persze a geometria is az össztelós trail bicajokéra hasonlít. Magam is hasonlót használok már évek óta és nagyon szeretem ezt a kategóriát. Hogy miért azt majd kifejtem később.
 
Fussuk át a specifikációt először
 
230306 bigt600 1-1 230306 bigt600 1-2
 
Váz: alu Boost-os fogadja a 27,5 + és a 29”-os kereket is (gyárilag 29”) rengeteg a sárférőhely még a 2.4-es gumik mellett is, bő egy centi mindenhol, szóval 2.8-3 colig mindent befogad. Azzal meg olyan extra tapadásod lesz, hogy egy másik dimenzióba kerülsz???? Normál 2.4-2.5” gumival meg annyi sárhely van, hogy a legnagyobb trutyiban sem ragadt be. Ami még nagyon tetszik rajta, hogy az alsócsőre egymás fölé sorba két kulacstartó is felszerelhető, ha már a nyeregvázcsőre nem. Sőt még egy kis gumijavító szett is felcsavarozható ez pedig a felső cső aljára.
 
230306 bigt600 2-1 230306 bigt600 2-2 230306 bigt600 2-3
230306 bigt600 2-4
 
Teló: Marcocchi Bomber Z2. Mocsok jó volt. Merev és isteni karakter, ami kimondottan passzol a merev vázhoz, nem tudom ez véletlen vagy valamit módosítottak rajta, de nagyon tetszett. A lock szinte 100%-os, ami nagyon hatékonnyá teszi kiállva tekerésnél, ülve pedig felesleges lock-olni, alig mozog be. Nagyon jó! Gyárilag 2.6-os gumi méretig ajánlják, de 2.8 még tuti bőven elfér benne. Lejjebb írok róla részletesebben
 
Kerekek: Shimano 410-es agyak, és a Merida saját aszimmetrikus, 29mm es felnije. Ezt már sok bicajomban használtam korábban, elég jól bírja és a 470grammos súlyával kimondottan jónak számít. Természetesen tubeless kompatibilis, de mi belsősen kaptuk. Pedig alacsonyabb nyomáson még sok extra tapadáshoz jutnánk.
 
Fékek: Shimano 4100, 2 dugattyús fékek. 180-as tárcsákkal. Ebbe nem szerettem bele. A nem túl nagy fékerő is elég lassan épül fel. 203-as tárcsával, mondjuk, lehet kicsit tuningolni, de azért szerintem ez a bicaj megérdemelt volna egy 4 dugattyús Deore-t előre, hátra elég a 2 dugasz. Az még árban nem tolná meg vészesen, de mégis csak jobb és szebb is. Ezzel sincs nagy baj, átlag felhasználásra ok, de még az én Avid Level-en edződött lelkem sem érzi elegendőnek ahhoz a tempóhoz, amit ezzel a bicajjal lehet menni. Egyszerűen kérné ez a bicaj a jobb fékeket, ha valaki ki akarja maxolni a benne lévő potenciált.
 
Váltás: Shimano Deore, tejesen felesleges jobb, hibátlanul teszi a dolgát. Szerintem ezzel kicsit lábon lőtte magát a japán gyártó. Ha súly nem számít, akkor egy Deore váltó bőven elég mindenre is…
 
Gumik: Maxxis Dissector 2.4 EXO, marha jó volt, pont passzol egy ilyen bicajhoz. Fog amennyit kell, sőt kimondottan jól el lehet vele vállalni a kanyarokat. Sárban is meglepően jó. Egy komoly lejtőn, komoly tempónál persze meg lehet találni a határait, de akkor is perfect választás alapból egy ilyen bicajra.
 
Dropper: 150mm Merida gyártmány, patronos, teszi a dolgát, ahogy kell. Fékkarra integrált vezérlője van, igényes és jól állítható darab, a Shimano gyártja. A holtjátéka a szokásos átlagos mértékű.
 
Kormány/kormányszár: Merida alu, semmi extra, de teszi a dolgát, nincs vele gond sem.
 
Markolat: Merida. Ezt azért lecserélném, de nem tragédia
 
Nyereg: nem a legszexibb darab, de egész kényelmes, és lehet rá mini szerszámot rögzíteni. Ez tényleg egy tök jó dolog, de vagy 3-4 éve ugyan azt a szerszámot és tokot teszi rá Merida. Ezzel csak annyi a bibi, hogy minimális fejlesztéssel még sokkal jobb lehetne, pl ha láncprés is lenne rajta meg mondjuk tubeless kukac benyomó szerszám az egyik torx helyett, ami igazából felesleges. A tok tetejét meg annyival lehetne tovább reszelni, hogy ne tudjon leesni a zárókupak, mikor nyitod vagy zárod. Ezek olyan apró kis dolgok, amik pár forinttal drágítanák, de nagyon hasznos és még jobb lenne.
 
Hajtókar: Race Face, 175mm hosszú az M-es méret felett. 32 es tányérral. Szép is jó is, passzol is hozzá.
 
230306 bigt600 3-1 230306 bigt600 3-2
230306 bigt600 3-3 230306 bigt600 3-4
230306 bigt600 3-5
 
Menjünk végre bringázni…
 
Nagy meglepetést nem ért, mikor ráültem, hisz nagyon hasonló a saját bringám is. Biztos voltam benne, hogy egyáltalán nem nehéz még tekerni, sőt… és így is lett. Még a nagy 2.4-es Maxxis Dissector gumikkal is teljesen jó gurult. Ok nem egy XC versenygép, de nem is tehetetlen. Ami kicsit meglepett inkább az, hogy annak ellenére, hogy a kormány elég magasan van, nagyon jó vele kiállva is tekerni, lehet rendesen húzni karból és beleállni a pedálba. Érződik, hogy van értelme az erőkifejtésnek, nem tűnnek el a wattok sunyiban, míg a lábadtól a gumikon át a talajig nem érnek.  Ez azért jó érzés, hogy halad a gép, és mondom nem csak ülve, hanem kiállva is szuper, pedig ez nem jellemző annyira, erre a trail kategóriára.
 
Terepre érve aztán annyi újdonság történt, hogy meglepően simának érződött, amire logikus magyarázatot nem találok, így inkább csak megosztom veletek az érzést a tapasztalatom. Szóval nagyon szépen elnyeli a talaj kisebb ütéseit és rezgéseit. Persze nem egy fullyhoz hasonlítva, hanem pl. a saját hasonlómhoz, ami kicsit rázósabbnak tűnik. Nem hiszem, hogy ez valami tudományos és szándékos dolog miatt van, de jól sikerült és ez a lényeg. Aztán a másik, hogy tényleg kimondottan magasan volt a kormány (persze lehet lejjebb rakni) és emiatt elsőre azt hittem a meredek részeken majd lehetnek gondok. De nem!!! Semmi orr emelgetés! Ami tényleg fura, mert mikor odaérek a „falhoz” már az alján az-az érzésem, hogy nagyon magas az eleje, ez így nem lesz jó, de aztán, ahogy megyek felfelé, mégsem emelkedik el, sőt tekerni is tök jó közben, nem kell semmit kepeszteni, hogy jó helyen legyen a súlypont. Ott van!!! Aztán kipróbáltam alacsonyabb kormánnyal is, de felesleges volt, és vissza is raktam urasra???? Mászásnál mivel a kerék lent van a talajon, súly van rajta elég, így a technikás köveket kerülgetős mászásokon is nagyon szépen megy, amerre kell. Nem idegeskedik, nem emelkedik el az eleje, de közben hátul sem pörög el. Tényleg elég csak neki feszülni és nyomni a többit megoldja a bicaj a szuper geójával, 75.5°-os nyeregcső szöggel ideális pozícióba helyez. Nagyon jól sikerült, imádni való felfelé!
 
 230306 bigt600 4-1 230306 bigt600 4-2
 
Na, de milyen a lejtőkön?
 
Erre nagyon kíváncsi voltam milyen lesz a sajátom után. Hiába rokonok, mégis más a két bicaj geója. Más is volt, de nem okozott csalódást. Gyorsan és könnyen meg tudtam szokni és az mindig jót jelent. Bár ennek laposabb, 65,5°-os a fejcső szöge, de az enyém a hosszabb tengelytávval és láncvilla hosszal mégis kevésbé fordulékony. A Merida Big.Trail ehhez képest nagyon kis fürge és élvezetes a kanyarokban.  Nem mondom, hogy végtelenül stabil, de egyáltalán nem ideges, csak épp nem a nagyon gyors lejtőkön a legjobb. Viszont kimondottan játékos. És ami még nagyon jó benne, hogy lefelé is meg van az-az érzésem, hogy nagyon jó helyen ülök vagy állok a bicajon. Ahogy kell középcsapágyon a súly, és ha kell operálni, ki tudok mozdulni kicsit előre, vagy hátra, de nem kell sokat soha, épp csak egy kicsit kényelmesen. Ami nagyon tetszik, hogy nagyon alacsony építésű a váz, mintha M-es lenne, így a felsőcső sosincs útban, nem veri szét a térded belsejét. És bár tökéletes volt az L es méret a 184,5 cm magasságomhoz, de szerintem az XL-est is imádnám. Azt hiszem, ebből vehet mindenki ideális méretet vagy egyel nagyobbat is, attól függően mire használja és mi a stílusa. Ha az átlagos hazai trailekről beszélünk és főleg a naturál verziókról, akkor oda a hivatalos méretet választanám. De ha bike parkozni vagy épített, nagyobb tempójú trailekre jársz, ott a nagyobb méret lehet még jobb lesz, mivel hosszabb stabilabb.
 
Nagyon bejött a Marzocchi Bomber Z2 teló benne. Az égiek is erre teremtették. Pont bele való a karaktere, az eleje érzékeny és kellően puha, de hamar felkeményedik egy szintre, ahonnan viszont elég lineárisnak éreztem, így nincs bebólintás nagyon meredeken sem. Tökéletesen kimaxolja az útját, úgy, hogy közben sosincs az-az érzésem, hogy elfogyott a rugóút, beült volna a villa és oda vele a jó geó is. Kimondottan merevnek is tűnt, ami nyílván szintén rásegít a gyors és pontos kanyarodásra és a magabiztos veretésre. Amikor megcsúsztam, akkor is nagyon jól és precízen lehetett vele korrigálni és kontrolálni. Egy rugalmas villával ez nem lett volna ilyen egyszerű.
 
Kanyarokban, mint már írtam fürge és fordulékony. Bár ültem már stabilabb, megbocsájtóbb bicajon, de azok meg nem fordultak így, és persze nem is a trail kategóriába tartoztak. Ebben a kategóriában tökéletesen helytáll, de nem a lomha, buta stílusban, hanem a játékos ügyes verzióban.
 
Ugratókon, ami továbbra sem az erősségem, merev bicajhoz képest hibátlan volt, de persze nem lehet egy 160-as rugóúttal rendelkező fullyhoz hasonlítani. Viszont kimondottan sokat segít itt is az ideális testpozíció, úgyhogy bátran biztonságosan lehet vele röpködni.
 
230306 bigt600 5-1 230306 bigt600 5-2
230306 bigt600 5-3
 
Összegezve egy remek kis bicaj nagyon széles felhasználási területtel, és itt térnék vissza arra, hogy miért van nekem is ilyenem. Pont a sokoldalúsága miatt. Én már nem nagyon versenyzek, sőt a saját bicajomon is alig ülök a tesztek miatt. Így nincs értelme 2-3 különböző profi bringát fenntartani, azért, hogy aztán alig tudjam használni. Ez meg így mindent tud egyben, bár sehol nem a legjobb, de mindenhol szuper és élvezetes. Indultam már vele marathon OB-n is és enduro versenyen is. Ha kiveszem a droppert és bedobok egy könnyű XC kereket, kisebb tárcsákkal, meg pár apróság, akkor 10,5 kg, ha meg erős kerék, nagy gumi, nagy tárcsa, dropper, akkor 13-14 és egy egész zúzós gép lesz belőle. Nekem ez így elég, sőt tökéletes. Ezért azoknak, akik hasonló helyzetben vannak, és nem akarnak, vagy nem tudnak egy fullyra költeni, akkor egy ilyen bicajjal tényleg egy igazi mindenest vesznek. Persze a győzelmi esélyid ezzel csökkenek, de nagyon sok élményt ad, imádni való kis dög ez igazi fun bike. Arról nem is beszélve, hogy megvan az egyszerűségüknek az-az előnye is, hogy kevesebb hiba lehetőség és karbantartási igény, tehát téli játszósnak is kiváló.  A váz külön is megvásárolható, ráadásul mindkét színben, 199900ft-os áron. Ez azért jó, mert ha mondjuk téli játszóst akarsz belőle építeni, akkor vagy rádobálhatod a garázsban kallódó régebbi cuccaid, vagy mindent áttehetsz a fullydról és meg is vagy.  A váz mért súlya 2357g tengellyel, nyeregcső bilinccsel.
 
De jó választás, akkor is, ha még nem tudod melyik irány, melyik szakág lesz a tiéd később, ezzel kvázi mindet ki tudok próbálni aztán a többi majd alakul. De lehet, ezt utána is megtartod játszósnak. Én kb. 3 éve használom az enyémet, miközben több fullyt is lecseréltem. Azt hiszem még egy bicajomat sem tartottam meg ennyi ideig????
 
Súlya (mérve pedál nélkül, besőkkel): 13.8kg
 
600_grnred_MY2021.jpg
Merida Big.Trail 600
Terméklap
 
A Big.Trail váz külön is kapható, többféle színben.