Jakesz UMF Duncan 2-es DH bringája




Jakesz:
Az új bringám 7030 Surprise CO műhelyében Gulyás Misi keze alatt született meg. Két legfontosabb dolog, amit szem előtt tartottunk, hogy a lehető legjobb verseny DH bringát építsünk, és hogy költségkímélés szempontjából a régi bringámról minél több alkatrészt tudjunk átépíteni.
Az új váz geometriája és kialakítása teljesen eltér a régiétől, ami okozott némi fejtörést. Az első, hátsó agyat gond nélkül tudtuk átrakni, és itt véget is ér azon alkatrészek listája, amit átalakítás, vagy csere nélkül tudtunk volna használni. Az új kiegészítőknél szem előtt tartottuk a dizájnt, csak zöld, fehér és fekete színek díszelegnek rajta.

Egy-két praktikát megosztok veletek, hogy mit miért pont úgy alakítottunk ki.

Váz: UMF Duncan 2
A váz rugóstaggal 5,5 kg, ami DH vázaknál középkategória. Fontos a jó súlyelosztás és hogy a súlypont minél alacsonyabban legyen, mert ez nagyban meghatározza a kanyarodó képességét. Valamit nagyon elcsíptek a váz kitalálói, mert az első próba körökön már kiderült, hogy a bringa nagyon jól kezelhető. Marzocchi Roco WC rugóstaggal is kapható és mivel a forgáspontok úgy vannak kialakítva, hogy puha rugó kell hozzá, ezért nagyon érzékeny a rugózása. Nyugodt szívvel rá lehet ereszteni a bringát nagy tempóval a sziklás, gyökeres lejtőkre. A rugózásnak és az alacsony súlypontnak köszönhetően nem pattog el a kanyarokban és már csak egy jó külső kell, hogy tapadjon is és lehet hasítani.
A vázról 1-2 kilógó alkatrészt eltüntettünk és kikönnyítettünk, erre súly és esztétika miatt volt szükség. A vízszintes lyukakat egy speciális szivaccsal töltöttük ki, így a legnagyobb sárban sem fog ezeken a részeken plusz kilókat felhalmozni, nem tud sárral feltelni, könnyebb takarítani és a víz zavartalanul ki tud folyni.



Felnik: Rigida Taurus 2000
Ezek nem arról híresek, hogy a DH-sok kapkodnak utána. Ennek ellenére, úgy gondoljuk, hogy meg fog birkózni a terheléssel és mellette nagyon barátságos súlya van.

Küllő és küllőanya: DT Swiss
2 mm-es küllőket használtunk, elől alumínium anyákkal, hátul réz anyákkal. Az eltérő terhelés miatt kellenek a különböző anyagú küllőanyák.

Kormánycsapágy: FSA Big Flat PIG 1.5”
Az alsó rész a vázzal kapható gyári csapágy, a felső rész 7030 Suprise Co integrált. Misi tervei alapján készült el, mert így alacsonyabbra került a kormány magassága 2cm-el, ami már jelentős különbség az irányíthatóság szempontjából.



Stucni: Sunline 888
Rövid és minimális emelkedésű stucni.

Kormány: Ritchey WCS Rizer White
Alacsony emelkedésű és könnyű kormány. Folyamatosan azzal küzdöttünk, hogy túl magas lesz a gép eleje, ezért választottuk ezt a kormányt. Az egyetlen probléma, az volt, hogy túl keskeny egy DH bringára, ezért egy kifejezetten ehhez való alkatrésszel megtoldottuk és így 73cm széles kormányt kaptunk.

Fékek: Shimano XT és Saint Mix
Hátsó féket gond nélkül át tudtuk szerelni a régi masinámról és egy 180-es tárcsát kapott maga mellé. Az első fékkel márt más a helyzet. A Marzocchi 888 WC-nak a fékfelfogatása nem kompatibilis a régi fékemmel és nem tudtunk adaptert használni, mert eleve 203-as tárcsához lett kialakítva. Csak azt tudtuk tenni, hogy a munkahengert kicseréltük egy Saintre, de maradtak az xt karok.



Láncterelő: E.Thirteen
Nagyon jó ár érték arányú. Ezzel csak azt kell megszoknom, hogy nem szabad a lánctányért lekoppintani sehol, mert ,,az ellen nem véd’’.

Hajtókar: Shimano Saint
A régi bringáról lett átmenekítve és ez az alkatrész okozta a legtöbb fejtörést. Több változtatást is kellett csinálni. A kisebb dolog volt, hogy a jobboldali hajtókarról a kis lánctányér felfogatását el kellett tüntetni. A nagyobb dolog pedig, hogy a váz középrésze gyárilag 83 mm széles. A hajtókarom pedig 73-as (láncterelővel 77mm). Ez azt jelenti, hogy 77mm-re vissza kellett marni a középrészt. Erre költségcsökkentés miatt volt szükség.

Hátsó váltó: Shimano SLX Shadow GS
Az a jó tulajdonsága, hogy hiába zúzok gyökereken, sziklákon akkor sem fog csattogni a vázon.



A szerkezet 3 hét szervezés és megfeszített munkával készült el. A II. Bringaexpón már meg lehetett tekinteni. A napokban sikerült az alkatrészek finomhangolása és május 1-én lett felavatva a mátrai versenyen.

Végül, de nem utolsó sorban: Szeretném megköszönni Kovács Tamás és BikeFun rengeteg segítségét, Gulyás Misi szorgos keze munkáját és agymenéseit, mert nélkülük nem készült volna el ez a bringa.